کد مطلب:298753 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

پاسخ عوام فریبانه ی ابوبکر


پس ابوبكر به آن حضرت پاسخ داد: خداوند راست گفت و رسولش و دختر رسول او هم راست می گویند. تو (حضرت زهرا «س») معدن حكمت و جایگاه


هدایت و رحمت می باشی. و ركن دین و عین حجت خدا هستی، نمی خواهم حق تو را دور كنم (سخن حق تو را به دور نمی افكنم) و سخن تو را انكار نمی كنم این مسلمانان حكم بین من و تو هستند، اینها قلاده خلافت را بر گردن من انداختند و آنچه را گرفته ام به اتفاق و نظر همین مسلمانان گرفته ام من نمی خواهم بزرگواری و تكبر نشان دهم و مستبدانه و خودسرانه عمل نمی كنم این مسلمانان شاهد بر این مطلب هستند.

ادامه ی خطبه:

«فالتفتت فاطمه- علیهاالسلام- الی الناس و قالت:

معاشر المسلمین المسرعه الی قیل الباطل (قبول الباطل)، المغضیه علی الفعل القبیح الخاسر، افلا تتدبرون القرآن ام علی القلوب اقفالها؟ كلا بل ران علی قلوبكم ما اساتم من اعمالكم، فاخذ بسمعكم و ابصاركم، و لبئس ما تاولتم، و ساء ما به اشرتم، و شر ما منه اغتصبتم! لتجدن والله محمله ثقیلا، و غبه و بیلا، اذا كشف لكم الغطاء، و بان ما ورائه من الضراء و بدالكم من ربكم ما لم تكونوا تحتسبون، و خسر هنالك المبطلون. [1] .

ثم عطفت علی قبر النبی صلی الله علیه و آله و قالت:


قد كان بعدك انباء و هنبثه

لو كنت شاهدها لم تكثر الخطب





انا فقدناك فقد الارض و ابلها

و اختل قومك فاشهدهم و لاتغب


و كل اهل له قربی و منزله

عند الا له علی الادنین مقترب


ابدت رجال كنا نجوی صدورهم

لما مضیت و حالت دونك الترب


تجهمتنا رجال و استخف بنا

لما فقدت و كل الارص مغتصب [2] .

پس از اینكه حضرت زهرا علیهاالسلام در حضور مردم با استناد به آیات قرآن كریم ابوبكر را در رابطه با مظالم حكومت او محكوم نمودند، ابوبكر با ظاهر سازی و از روی نفاق سخنانی در مدح حضرت زهرا علیهاالسلام اظهار داشت، و


جریان غصب خلافت و تصرف فدك را به اجماع مسلمین نسبت داد [3] و وانمود كرد كه وی آنچه عمل می كند به اتفاق و تایید مسلمین است. حضرت زهرا علیهاالسلام پس از اتمام عوام فریبی ابوبكر جهت اتمام حجت روی سخن خود را به مردم نمودند و آنان را مورد خطاب قرار دادند.

ترجمه:


[1] در بلاغات النساء و شرح ابن ابي الحديد اين قسمت از خطبه ذكر شده است.

[2] در بلاغات النساء، ص 26، به روايت از عطيه عوفي از طريق عبداله بن حسن (عبداله محض) فقط دو بيعت فوق ذكر شده است ولي در روايت از طريق زينب دختر امام حسين (ع)، اين اشعار نيامده است. و در شرح ابن ابي الحديد، جلد 16، ص 251، علاوه بر دو بيت فوق بيت «فليت بعدك كان- الموت صادفنا لما قضت و حالت دونك الكتب» به روايت از حرمي بن ابي العلاء آمده است و در صفحه ي 211 از طريق عبدالله حسن بن حسن آمده است: «ثم التفت الي قبر ابيها فتمثلت بقول هذه بنت اثاثه:



قد كان بعدك انباء و هينمه

لو كنت شاهد هالم تكثر الخطب



ابدت رجال لنا نجوي صدروهم

لما قصيت و حالت دونك الكتب



نجهمتنا رجال و استخف بنا

اذا غبت فتحن اليوم ثعتصب



(حضرت زهرا (س)) متوجه قبر پدرش شد و با تمثل به سخنان هند دختر اثاثه، اشعاري را بيان فرمود. هم چنين رجوع شود به كشف الغمه متن عربي، جلد دوم، ص 115.

[3] ر. ك: در كتاب خطبه ي حضرت فاطمه زهرا (س)، آيت اله منتظري، ص ص 215- 214، در مورد اجماع در نظر اهل سنت چنين آمده است: «بسا اين اجماع هم نظير اجماعي بوده است كه محور خلافت ابوبكر است اجماعي كه ابوبكر را انتخاب كردند، تنها پنج نفر بودند» و به نقل از كتاب احكام السلطانيه ماوردي، ص 7 ادامه مي دهد كه پنج نفر در سقيفه كه با ابوبكر بيعت كردند، عمر، ابوعبيد، جراح، اسيد بن حضير، بشير بن سعد و سالم بودند. و بعد با تهديد از مردم بيعت گرفتند و گفتند مردم خليفه را انتخاب كرده اند! و وقتي از اهل سنت، مي پرسيم دليل بر خلافت ابوبكر چيست؟ گويند: «اجماع مسلمين» مي گوييم، اين اجماع تا پنج نفر بيشتر نبودند، ميگويند: «اقل جمع سه تاست، سه نفر هم كه باشند كافي است و آن اجماع است!!» هم چنين رجوع شود به: الفتنه الكبري، طه حسين، ترجمه: سيد جعفر شهيدي، موسسه مطبوعاتي علي اكبر علمي، 1363، جلد اول، چاپ دوم، صفحه 22 به بعد.